Mat och hälsa (friskvård)

Alla länkar öppnas i nya fönster.


Blomkål och broccoli är både gott och nyttigt.

Det har länge propagerats för att vi ska äta mera "grönt". Både blomkål och broccoli är grönsaker som det går att göra mycket spännande rätter av. Blomkålen är också mycket god rå. Broccolin når nya höjder mikrad med basilika och en aning salt. Här finns flera tips på kryddsättning av olika maträtter. Vad det finns för näringsvärden i vanliga grönsaker kan ju vara bra att veta om man vill äta förståndigt. Här finns en mera fullständig lista över livsmedel för visning av näringsinnehåll.

Här kanske du hittar dagens dos av fytokemikalier.

Har du ätit dina fytokemikalier idag? Ja, det kan man fråga sig. Fytokemikalier är ett ganska nytt begrepp. De är varken vitaminer eller mineraler, utan färgpigment. Forskarna har kommit fram till att just färgämnena i frukt, grönsaker och bär är väldigt nyttiga. "I din kropp fungerar fytokemikalierna som starka antioxidanter och skyddar dina celler från fria radikaler – skadliga biprodukter av vår naturliga ämnesomsättning, och som tros vara en viktig bidragande orsak till bland annat åldersrelaterade sjukdomar." står det på Finnerödjas hemsida. Läs mer på Finnerödjas bärskola.

Om du är rädd för socker - byt ut det mot honung!

Det finns många idéer om vad som är bra i matväg. Somliga förespråkar "tallriksmodellen", andra föredrar "GI-metoden". En del går med i en viktklubb. Vi har ju också stenålderskost bara för att nämna några olika skolor. Men hur ska man veta att just den metod vi fastnat för är den bästa? Det bästa tror jag är att prova eller lyssna på någon annan som verkligen har provat och vågar stå för sina idéer. Det finns en mycket gammal metod, inuiterna har använt den i tusentals år. Den går stick i stäv med Livsmedelsverkets rekommendationer och en hel del av den moderna forskningen som går ut på att man ska undvika fett och rent socker. Däremot är det fritt fram för andra kolhydrater.

      

Charlotte Erlanson-Albertsson skriver i sin bok MAT FÖR HJÄRNAN hur viktigt det är med kolhydrater för att hjärnan ska fungera optimalt. Hon har också skrivit KOKBOK FÖR HJÄRNAN. Kolla vidare på länkarna. Mår hjärnan bra mår nog hela kroppen bra. Ser man sedan till att få frisk luft, motion, sömn och en så stressfri vardag som möjligt blir det nog bra med vikten också skulle jag tro. Längre ner på sidan rekommenderar jag ytterligare tre böcker.

Nyfiken Vital finns det fler tips om hur hjärnan ska må bra. Surfa gärna vidare på sidan. Där finns ännu mera läsvärt om man är rädd om sin hälsa.

Crème fraiche 36%, majonnäs (originalet med 80% fett) och vispgrädde

Det verkar som om det har blivit fult att använda ovanstående produkter. I vissa affärer får man verkligen leta för att hitta "fettrika" varianter. Allt ska vara "lätt" eller nyckelhållsmärkt. De som vill prova att äta så fettrikt som möjligt och undvika kolhydrater kan få det svårt.

Är du fettskrämd tycker jag att du ska prova länken. Den för till en mycket intressant sida. Läkaren Annika Dahlqvist är också inne på att rekommendera sina patienter en kolhydratfattig kost med mycket fett. Läs mer på läkarens innehållsrika blogg. Även flera av länkarna är läsvärda. Som avslutning rekommenderar jag tankar runt Skaldemans diet som bygger på hans egna grundliga försök att leva på fettrik kost och vad det har lett till.

Några bra recept på fettrik mat som jag plockat ur Litsfeldts bok Fettskrämd.

Som avslutning kan du gott fundera över vad maten som finns till salu på hyllorna och i frysboxarna i din matbutik egentligen innehåller. Jag har bl.a. läst boken DEN HEMLIGE KOCKEN av Mats-Eric Nilsson. Den har underrubriken Det okända fusket med maten på din tallrik. Boken gör mig ganska fundersam. Jag ska nog satsa mera på närproducerat och varor med färre tillsatser. Vanlig hederlig husmanskost på äkta råvaror kanske är ett bra val?

             

30 oktober 2009   Höstmörkret sänker sig. Det känns bra att fundera lite extra över hur man ska kunna må bra även när solen sällan visar sig. Jag har just läst leg.läkaren Helana Nybloms nyutkomna bok http://www.bokus.com/bok/9789174240092/livskraft-din-halsa-kost-hormonbalans/">LIVSKRAFT. Den tar bl.a. upp vilken betydelse livsstilen har för vår hälsa. Jag har läst boken med stor behållning. Tidigare har Helena Nyblom gett ut boken SUPERMAT. Den rekommenderar jag också. Klicka på länkarna för mer information. Vill man inte köpa böckerna (de finns i bokhandeln och på nätet) går det bra att låna dem på närmaste bibliotek.

3 oktober 2013. I år har det seglat upp debatt om en ny diet. Många kallar det en livsstil. Den går ut på att man äter som vanligt 5 dagar i veckan och 2 dagar begränsar man intaget av kalorier till 500 kcal för kvinnor och 600 kcal för män. Dieten har fått namnet 5:2 dieten. Tidningarna har skrivit väldigt mycket om den och många personer provar. En som verkligen är på bettet är Niclas Brunnegård som har en egen hemsida där han inspirerar och ger många värdefulla tips. 5:2 inspiratör

18 oktober 2016 I en nyutkommen bok finns mycket läsvärt om professor Stig Bengmarks forskning och undervisning om hälsans villkor. Hur äter vi för att stärka kroppens immunförsvar som hjälper oss att hålla oss friska? Med gläde, humor och ett par års erfarenhet att följa råden skriver författarna till boken FOOD PHARMACY om detta aktuella ämne. De har också en blogg

Min huvudsida "Barbros trädgård"

Uppdaterad 3 november 2016

© 2007-2016 Barbro Malm